Doporučená literatura k meditacím

 
krásný původní buddhismus:
Adžán Man, Adžán Mahá Bua a Adžán Lí: Antologie thajské lesní tradice. Lze najít k přečtení v češtině zdarma na stránkách: https://www.budaedu.org/book-img/flashsamples/CZ004.swf Knihou listuj tak, že najedeš myší na pravý horní roh a otočíš stránku.
 
buddhismus pro běžný život:
Pema Čhodron: Začni tam kde jsi
Pema Čhodron: Když ztrácíme půdu pod nohama
Bhante Y. Wimala: Učení lotosu - Praktické duchovní učení putujícího buddhistického mnicha
vše už asi jen v antikvariátech
 
meditace všímavosti a psychologie:
Michael Sinclair, Josie Seydel: Všímavost - Cesta ke zklidnění mysli pro ty, co nestíhají
Thomas d´Ansembourg: Přestaňte být hodní, buďte sami sebou
Mark Williams a Danny Penman: Všímavost - Jak najít klid v uspěchaném světě
Jon Kabat-Zinn: Uvědomujte si přítomnost
 
všímavý rozhovor:
Serena Rust: Když žirafa tančí s vlkem - Čtyři kroky k nenásilné komunikaci
 
Velkou inspirací je cokoliv od pana Eduarda Tomáše.
 
Literatury je mnohem více, z této čerpám pro naše závěrečné relaxace.
 
vnory a vhledy:

Úplně souhrná literatura ke vnorům a vhledům je  popsána krásně, jasně a stručně zde:  

 

Vnory i vhledy jsou vždy v určitém aspektu společně porovnávány třeba i zde:

 

Samotné vnory popsala třeba Míla Tomášová na své přednášce, kterou najdete přepsanou Petrem Pavlíkem na jeho stránkách:

 

Mně se nejvíce líbí vysvětlení vnorů od puntičkářského buddhistického mnicha Sujivy v různých jeho knihách, např.:

Mettá celá tato kniha je o vnorech, ale na straně 33 je o vnorech obecně

 

O vnorech je i přednáška mnicha Adžán Li:

 

Meditaci vhledů velmi pěkně popisuje třeba mnich Bhante Sujiva ve své knize:

 

České pojmy vnory a vhledy najdete přeložené různými autory či nejednotnými překladately často jinak.

 

Pro vhled se někdy ponechává anglický výraz insight. Meditace vedoucí ke vhledům v pálijštině (původní jazyk Buddhy velmi podobný sanskrtu) se řekne vipassana, často se ale používá i jako výraz pro samotný vhled. 

 

Místo slova vnor se zase někdy používá jiný český pojem pohroužení nebo pálijský termín džhána, v anglickém přepisu jhana (shodný název se 7. stupněm patandžaliovské cesty (jak jsme si řekli, Patandžali převzal z meditací jen tento typ meditací vycházející ze soustředění, koncentrace). Meditace vedoucí ke vnorům se v pálijštině označuje jako samatha (v sanskrtu je samádhi 8. stupněm patandžaliovské cesty), do češtiny často najdete přeložené např. jako stezka klidu a jasu. 

 

Pokud jste nikdy neokusily tyto druhy meditací, může vám teď toto škatulkování a pojmenovávání připadat složité. Myslím, že je lépe nejprve se do těchto meditací vrhnout a pak si teprve o nich něco začít číst. Alespoň já bych to tak měla, že mě by toto detailní teoretizování spíše odradilo od následné praxe. A to by byla velká škoda :)